Ga naar de inhoud

Erkende methodiek

Onze methodiek is een erkende interventie en speciaal ontwikkeld voor kinderen en jongeren met een beperking, zodat zij op hun eigen tempo kunnen bouwen aan gezonde gewoontes.

Al onze leerlijnen volgen deze methodiek, waarin kinderen en jongeren stapsgewijs aan de slag gaan met leefstijlthema’s. Ze beginnen met Kennismaken (bewustwording), vervolgens Verdiepen (herhaling en uitdaging), zodat ze uiteindelijk kunnen werken aan Gewoontes bouwen (volhouden). In alle fases worden ouders/verzorgers betrokken.

De methodiek sluit aan bij de verschillende niveaus van de doelgroep.

Kennismaken

Kinderen en jongeren maken kennis met een leefstijlthema (opent in nieuw tabblad) in interactieve lessen, onder begeleiding van een docent of gastdocent, waarbij de theorie met ervarend leren wordt verkend. Het kennismaken vindt plaats in de veilige omgeving van de school of zorginstelling. Deze fase bestaat uit minimaal twee activiteiten.

Verdiepen

De verdieping vindt plaats door herhaling en verdiepende en meer uitdagende activiteiten. Hierbij wordt toegewerkt naar activiteiten buiten de school of zorginstelling. Bijvoorbeeld een theatervoorstelling, opdoen van werknemersvaardigheden in de praktijk, een bezoek aan de boer of bezoek aan een sportvereniging in de buurt. Dit wordt begeleid door vertrouwde gezichten uit de kennismakingsfase. Zo maken we het bouwen aan gezonde gewoontes buiten de school of zorginstelling gemakkelijker.

Gewoontes bouwen

De laatste fase bestaat uit het herhalen van essentiële elementen en het betrekken van de sociale omgeving, om gezond gedrag op lange termijn vol te kunnen houden. Op deze manier worden kinderen en jongeren aangemoedigd lid te worden van een sportclub, zich aan te sluiten bij een muziekvereniging, met zelfvertrouwen de arbeidsmarkt te betreden/vrijwilligerswerk te doen en gezonde maaltijden te kiezen en eventueel zelf te bereiden.

Wat wij doen voor..

Ervaringsverhalen

Steun mensen met een beperking